Det flytande ägget

Så var det tisdag än en gång och dags för experiment, men först vill jag bara säga det att det är en massa saker i mitt liv just nu som gör att jag inte riktigt hinner med bloggen som jag hade velat.
 
Dagens experiment handlar om det flytande ägget,

Du behöver:

2 st stora glas

2 st ägg

Salt

 

Börja med att fylla de båda glasen med vatten. I det ena glaset häller du i salt.

Sänk försiktigt ner det ena ägget i glaset med vanligt vatten i.

 

Ta sedan det andra ägget och sänk försiktigt ner det i glaset med salt i.

 
Vad hände?

Varför flöt ägget i saltvattnet, men inte i sötvattnet?

Har ni upptäckt något liknande när ni badar i havet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0